Verslag GroenLinks/PvdA verkiezingscongres

23 oktober 2023

Op zaterdag 14 oktober was het eerste (volledige) GroenLinks/PvdA congres in Rotterdam. Met bijna 5.000 leden sterk om samen te stemmen over het verkiezingsprogramma en de kandidaten te introduceren.

Vrouwenrechten en gendergelijkheid verkiezingsprogramma

Tijdens het samenstellen van het verkiezingsprogramma hebben wij de kans gepakt om belangrijke punten aan te leveren, die de gendergelijkheid en vrouwenrechten verbeteren. Belangrijk voor ons was dat vrouwen eerlijk behandeld gaan worden in het werk, op medisch gebied en dat er naar ze geluisterd wordt wanneer ze iets proberen aan te kaarten. Het wegwuiven van de vrouwelijke stem moet verleden tijd worden!

Tot ons geluk zijn onze voorstellen in tien punten van het verkiezingsprogramma terug te vinden. Zo zal de GroenLinks / PvdA zich de komende vier jaar inzetten om abortus uit het Wetboek van Strafrecht te halen; anticonceptie in het basispakket van de zorgverzekering te krijgen; voor het harder straffen van bedreigingen, intimidatie en femicide en nog veel meer.

Lees hier al onze punten in het verkiezingsprogramma.

Kandidaten

Zeven leden van het Rooie Vrouwen Netwerk hebben zich verkiesbaar gesteld voor de Tweede Kamer. Namelijk: Songül Mutluer (10), Mohammed Mohandis (14), Marleen Haage (26), Inge Oosting (30), Eylem Köseoglu (34), Iris Vrolijks (38) en Marlieke van Schalkwijk (46). Met deze mooie groep diverse feministen zijn 30% van de PvdA kandidaten uit het Rooie Vrouwen Netwerk!

De komende tijd zie je onze kandidaten campagne op de straten, in debatten en op verschillende bezoeken.  Je mag ze altijd aanspreken, een vraag stellen of gewoon hallo zeggen. Ze ontmoeten graag hun mede-Rooie Vrouwen.