Vrouwendag T-Shirt Actie: It’s a No Brainer!

28 februari 2018

Hét t-shirt voor Vrouwendag. Nu verkrijgbaar! Draag jij ‘m ook?

8 maart is het weer Internationale Vrouwendag. En wij kiezen dit jaar voor een ‘oud’ thema: de loonkloof. Vrouwen krijgen nog steeds minder betaald, voor hetzelfde werk. En die loonkloof kan wel oplopen tot 30%! Dat kunnen we niet blijven accepteren. En kunnen we er niet op blijven rekenen dat dit fenomeen zichzelf oplost. Het thema ‘its a No brainer’ is gekozen, omdat iedereen begrijpt dat het belachelijk is; die onverklaarbare loonverschillen tussen mannen en vrouwen. Dat hoef je niet uit te leggen. Het is zo klaar als een klontje. Het is zelfs een beetje beschamend, dat we hier nog voor moeten vechten. Met andere woorden: ‘It’s a No brainer’.

Wat doen wij? (Doe jij mee?)

Met verschillende acties gaan we het thema weer bovenaan de agenda zetten. Want daar hoort het.

1. ‘it’s a No brainer’ t-shirts
    Iedereen moet dit toffe t-shirt gaan dragen, op 8 maart. Jij ook! Laat jij ons weten bij welke textieldrukker/copyshop* je een t-shirt laat maken. Dan sturen wij de afbeelding daar naartoe.
    (Door het beeldrecht kunnen we dat niet naar iedereen mailen. Op deze manier kan iedereen het snelst aan een t-shirt komen tegen zo laag mogelijke kosten.) Zet hem op je Facebook of Twitter en tag ons!
    * Bedrijfsnaam, e-mailadres en KvK-nummer
  2. Ludieke acties en inhakers
    We hebben ludieke manieren bedacht om dit thema tastbaar te maken voor mensen. Met hidden camera filmpjes bij werkgevers en op straat. Daar kunnen we hier niet teveel over zeggen. Maar wil jij weten met welke leuke campagne-ideeën je jouw afdeling kunt profileren? Mail ons dan op [email protected].
  3. Goede werkgevers in het zonnetje
    Wij leggen contact met de bedrijven die het wel goed voor elkaar hebben. Bedrijven en organisaties die er serieus werk van maken om te zorgen dat de loonkloof in het bedrijf gedicht wordt, of zelfs verdwenen is. We zetten hen op verschillende manieren in het zonnetje. Samen met de lokale afdelingen. Want daar kunnen we allemaal wat van leren.
  4. Politieke inzet
    Het verleden heeft geleerd dat we het oplossen van de loonkloof niet ‘aan de markt’ kunnen overlaten. Dus is het nu echt tijd dat er ook wettelijk instrumenten komen om onwelwillende bedrijven te dwingen tot beleid. PvdA strijdt daar al jaren voor. En ook dit jaar zullen we opnieuw kijken of we daar de handen voor op elkaar kunnen krijgen. O.a. door het indienen van een initiatiefwet.

Vandaag trappen we dus af, op de European Equal Pay Day 2018 en gaan we door tot 3 november. Vanaf 3 november werken vrouwen nu als het ware ‘voor niks’. Ze krijgen niet meer betaald voor dat werk. 58 dagen voor het eind van het jaar is het daarom UnEqual Pay Day. En wij blijven de komende maanden van ons laten horen. Want eigenlijk moet die datum elk jaar een stukje naar voren schuiven. Tot dat er geen verschil meer is. Geen loonkloof. En dat vrouwen zeker kunnen zijn van gelijke waardering, voor hetzelfde werk.

Voor meer vragen kun je altijd mailen naar [email protected]

(tags: #nobrainerTshirt #rooievrouwen #pvda #vrouwendag #gelijkloonvoorgelijkwerk #vrouwendag2018 #8maart #loonkloof #equalpay #lilianneploumen)