18 mei 2014

De vrouwelijke kandidaten voor de Europese verkiezingen op 22 mei!

November 2013 hadden we in Twente een drukbezocht ViP-festival met als thema: “Wat kunnen vrouwen en Europa voor elkaar betekenen”. Intussen zijn daar de verkiezingen en dan zie je dat de PvdA (lijst 3) voor de helft uit vrouwen bestaat. Prachtig! Voor bijna alle andere partijen geldt dat niet, daar wordt slechts een klein percentage van de lijst door vrouwen ingevuld. Omdat wij als Partij van de Arbeid een ook voor vrouwen aansprekend verkiezingsprogramma hebben? Of omdat wij als partij ook het vrouwelijk talent weten te bereiken? Want kanjers, dat zijn het, onze vrouwelijke kandidaten op de lijst. Zo verwachten wij dan ook heel veel vrouwelijke kiezers. Omdat het juist vrouwen aanspreekt: een sociaal Europa dat opkomt voor iedereen. Maar evenzo een economisch sterk Europa waarbij de belangen van banken niet meer voorop staan. Natuurlijk meer banen, eerlijker verdeeld en vooral ook zonder uitbuiting. Een veilig Europa tegen discriminatie, tegen corruptie. Uiteraard worden ook mannen uitgenodigd om te stemmen op een vrouw.

De eerste 10 plaatsen op de lijst worden voor de helft gevuld door topvrouwen. Als je geen fan bent van de één dan toch wel van één van de andere vier: Wat te denken van onze nummer 10: Kirsten Verdel, kijk eens op haar site, sociaal-democraat in hart en nieren. De nummer 9, al vier jaar van heel dichtbij bekend met Brussel: Nejra Kalkan, jong talent met sociale rechtvaardigheid hoog in het vaandel, kijk eens op haar persoonlijke site. Op nummer 6: Flora Goudappel, google haar eens, een dame die van wanten weet en in de werkgroep Europa veel van haar kennis en opvattingen over een sociaal Europa weet te brengen en te halen. Dan op nummer 3 Kati Piri, met veel nationale en internationale ervaring. In het Europese parlement zal ook zij voor een krachtiger en vooral ook socialer Europa gaan, ook haar site geeft goede informatie. Tot slot natuurlijk onze eerste vrouw op de lijst: Agnes Jongerius op nummer 2, heeft landelijk al veel bereikt op het gebied economische en sociale rechtvaardigheid, en heeft op overtuigende wijze in haar campagne aangetoond dat ze dat graag en goed in Europa zal voortzetten.