Zo maken we Nederland eerlijker en inclusiever

8 maart 2021

Op 17 maart zijn de Tweede Kamerverkiezingen. Samen zetten we dan de stap naar een eerlijkere toekomst voor iedereen. De stap naar een Nederlandse samenleving waar ieders stem telt, waar iedereen zichzelf mag zijn en waar iedereen gelijk behandeld wordt.

De PvdA heeft altijd geknokt voor emancipatie. Onder andere voor betere vertegenwoordiging van vrouwen, LHBTI+-rechten en fundamentele burgerrechten voor iedereen. Ook nu gaan we daar mee door, want er zijn nog genoeg belemmerende structuren te doorbreken. Wij strijden ervoor dat iedereen mee kan doen en daarom zijn dit onze plannen om Nederland inclusiever, diverser en eerlijker te maken.

Eerlijke verdeling
In onze samenleving zijn de kansen niet altijd eerlijk verdeeld en is bestaanszekerheid niet voor iedereen vanzelfsprekend. Eerlijk delen en solidariteit zijn nodig om bestaanszekerheid voor iedereen te organiseren. Spreiding van macht, kennis en inkomen tussen man en vrouw, jong en oud, arm en rijk helpen hierbij en zijn het antwoord egoïsme en onrechtvaardigheid.

Daarom wil de PvdA:

• Gelijk loon voor mannen en vrouwen voor hetzelfde werk
  • Verhoging van het minimumuurloon
  • Gratis kinderopvang voor alle ouders
  • Drie maanden ouderschapsverlof voor beide ouders
  • Belasting voor de hoogste inkomens en multinationals verhogen
  • Werkgarantie zodat mensen die hun baan hebben verloren door de coronacrisis zich kunnen omscholen zonder dat zij hun inkomen verliezen.

Gelijke behandeling
In artikel 1 van de Grondwet staat: ‘allen die zich in Nederland bevinden, worden in gelijke gevallen gelijk behandeld.’ Discriminatie, uitsluiting en racisme zijn schadelijk voor onze diverse samenleving en onnodig. Daarom moet de pijn en achterstand die voortkomt uit alledaags onrecht en uitsluiting stoppen.

Daarom wil de PvdA:

• Discriminatie en racisme bestrijden, door het versterken van de wet, maar ook door het straffen van verhuurders-discriminatie en het opleggen van hoge boetes bij discriminatie bij solliciteren.
  • Discriminatie wegens genderidentiteit verbieden en opnemen in het wetboek van strafrecht.
  • Zwangerschapsdiscriminatie aanpakken
  • Etnisch profileren stoppen
  • Kansenongelijkheid in het onderwijs oplossen
  • Burgerschap als vak op school invoeren, ter voorkoming racisme, discriminatie en uitsluiting
  • Stereotypering in o.a. schoolboeken of overheidsinformatie tegengaan

Jezelf kunnen zijn
Nederland is een land waar iedereen zichzelf moet kunnen zijn. Mensen moeten hun eigen keuzes kunnen maken en zichzelf kunnen ontplooien tot wie ze willen zijn. Wij staan voor het recht van vrouwen op zelfbeschikking over hun leven en lichaam; voor gelijke behandeling van man en vrouw, hetero en homo, trans en queer; voor vrijheid van meningsuiting en voor de vrijheid om te geloven wat je wilt.

• Verankering van LHBTI-rechten in de grondwet
  • Gelijke toegang tot onderwijs vastleggen in de grondwet, waardoor kinderen niet geweigerd mogen worden op basis van geloof, geaardheid, zorgbehoefte of inkomen van ouders.
  • Verplichte voorlichting in het onderwijs over seksuele diversiteit en genderidentiteiten
  • Betere zorg voor transpersonen
  • Abortus uit het wetboek van strafrecht halen
  • Anticonceptiepil onderdeel van het zorg basispakket maken

Iedereen kan meedoen
Iedereen moet mee kunnen doen. Of dit nou minderheden, LHBTI’s, kinderen, ouderen, mensen met een beperking of mensen in een kwetsbare positie zijn. Een inclusieve samenleving waarin we omkijken naar elkaar, waarin we kunnen omgaan met verschillen en krachten gebundeld kunnen worden draagt hieraan bij.

• Dat Nederland faciliteert dat nieuwkomers Nederlands leren
  • Dat inburgeringsonderwijs beter aansluit op regulier onderwijs: verschillende niveaus, maar ook vakinhoudelijk.
  • Beschermde woonvormen voor ouderen en kwetsbaren stimuleren, in samenwerking met woningcorporaties.
  • Investeren in het onderwijs en jongeren, om opgelopen achterstanden in deze coronatijd tegen te gaan
  • De stemgerechtigde leeftijd naar 16 jaar

Door: Vera Raaijen en Sophie van de Weg