Waarom Lilianne de perfecte PvdA-lijsttrekker is

18 januari 2021

Wij zijn enorm trots en blij dat het PvdA-partijbestuur besloten heeft om de verkiezingen van 2021 in te gaan met Lilianne Ploumen als lijsttrekker. Lilianne is niet alleen een bewezen sterk politica, maar ook een ervaren bestuurder, activist en feminist. Ook is ze de eerste vrouwelijke lijsttrekker van de PvdA OOIT!

Een dijk aan ervaring
Lilianne Ploumen is een bekend gezicht, zowel in binnen-als buitenland. Ze was partijvoorzitter, minister voor Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking en nu Tweede Kamerlid. Ze weet idealen om te zetten in actie. Ze richtte in 2017 als minister het steunfonds She Decides op. Dit is een internationaal fonds voor veilige abortussen, seksuele voorlichting en kraamzorg in arme landen. Als Kamerlid heeft ze een zeer brede portefeuille (o.a. Buitenlandse en Europese Zaken en Volksgezondheid) en zoekt ze veel de samenwerking op met andere partijen.

Een uitgesproken feminist
Als politica spreekt Lilianne zich uit voor mensenrechten, vaak met een focus op de rechten van vrouwen. Eind vorig jaar diende ze een wetsvoorstel in voor de gelijke beloning van mannen en vrouwen. Ook spreekt ze zich uit over zaken als menstruatiearmoede, de opname van anticonceptie in het basispakket en gendersensitieve zorg.

Lilianne’s inzet voor vrouwen en emancipatie werd bekroond met meerdere prijzen. In 2018 won ze de Aletta Jacobprijs. In 2018 en 2019 werd ze door feministisch maandblad Opzij uitgeroepen tot de meest invloedrijke vrouw van Nederland in de categorie politiek.

De eerste vrouwelijke PvdA-lijsttrekker
Het werd de hoogste tijd dat de PvdA een vrouwelijke lijsttrekker kreeg. Onze partij bestaat op 9 februari 75 jaar en in al die tijd is er geen enkele keer een vrouwelijke lijsttrekker geweest – tot nu toe. En dat terwijl de PvdA ontzettend veel belangrijke “eerste vrouwen” heeft voortgebracht. Denk aan: Suze Groeneweg (eerste vrouwelijke Tweede Kamerlid), Carry Pothuis-Smit (Eerste vrouwelijke Eerste Kamerlid), Liesbeth Ribbius-Peletier (eerste vrouw in de Raad van State), Tineke Schilthuis (de eerste vrouwelijke commissaris van de koningin), Jeltje van Nieuwenhoven (de eerste vrouwelijke Tweede Kamervoorzitter), Khadija Arib (de eerste Kamervoorzitter van kleur) en Saskia Stuiveling (de eerste vrouwelijke president van de Rekenkamer). (bron: parlement.com)

Dit alles in gedachten hebbende, is het fantastisch dat de partij eindelijk heeft gekozen de verkiezingsstrijd in te gaan met een vrouw aan het roer. Ons verkiezingsprogramma staat vol met maatregelen om de positie van vrouwen te versterken en de gelijkwaardigheid tussen mannen en vrouwen te waarborgen. Denk aan de overbrugging van de loonkloof, gratis kinderopvang, en het opnemen van anticonceptie in het basispakket. De aanstelling van een vrouwelijke lijsttrekker maakt ons verhaal over een eerlijke en rechtvaardige samenleving nog vele malen geloofwaardiger.

Uitdagingen zijn er om aan te gaan
Lilianne’s professionele ervaring in combinatie met een sterk sociaaldemocratisch verkiezingsprogramma en een sterke en diverse kandidatenlijst maakt dat wij het volste vertrouwen hebben in de toekomst en deze verkiezingen. Een late leiderschapswissel is een uitdaging, máár… Uitdagingen zijn er om aan te gaan. En wij gaan daarvoor.

Wij roepen dan ook alle leden op om op het aankomende verkiezingscongres akkoord te gaan met Lilianne’s kandidatuur als lijsttrekker!

Op naar een succesvolle campagne en een mooie verkiezingswinst!

De Rooie Vrouwen?

PS: benieuwd naar Lilianne’s verhaal? Je kunt het lezen in haar boek ‘de Deur naar de macht’ dat eind 2020 uitkwam