Door op 13 oktober 2014

Programma 8 november 2014

Locatie: Theaterschool Jodenbreestraat 3 te Amsterdam

13.30 – 14.00 Inloop

14.00 – 14.10 Opening door dagvoorzitter Jet de Ranitz en voorzitter ViP Sita Mik

14.10 – 14.30 Jet Bussemaker, Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap

14.30 – 14.40 Harriet Duurvoort, o.a. columnist bij volkskrant

14.40 – 15.00 Marjorie De Cunha, Maatschappelijk ondernemer, Founder Women Connect 2 Success

15.00 – 16.00 Start eerste ronde workshops

16.15 – 17.15 Start tweede ronde workshops

17.15 – 18.30 Afronding en borrel

Workshop 1 Decentralisaties in het sociale domein

In 2015 worden de gemeenten verantwoordelijk voor de jeugdzorg, werk en inkomen en zorg aan langdurig zieken en ouderen. Door deze decentralisatie van overheidstaken naar gemeenten wordt de rol van gemeenten vergroot om burgers te ondersteunen. Daarnaast wordt van de burger in de participatiesamenleving meer verwacht. Wat zijn de gevolgen van deze veranderingen voor u als kind, ouder, actieve burger of mantelverzorger? Denk en doe mee tijdens de workshop. Met medewerking van: Otwin van Dijk tweede kamerlid, Joyce Langenacker wethouder in Haarlem.

Voorzitter: Peggy Burke

Workshop II Je gaat het pas zien als je het doorhebt!

‘We willen wel maar we kunnen ze niet vinden’. Of ‘Wij kiezen voor kwaliteit, dus geen excuustruzen alsjeblieft’. Diversiteitsscepsis te over, anno 2014. Maar het kan ook anders. In deze workshop gaan Jamila Aanzi en Kirsten van den Hul met de deelnemers in gesprek over het rendement van diversiteit: niet omdat het moet, maar omdat het werkt. Want welke coach speelt nou een wedstrijd met elf linksbenige spitsen? Diversiteit, het is net voetbal. Zoals Johan Cruijff ooit zei: ‘je gaat het pas zien als je het doorhebt’.

Voorzitter: Roos Bulder

Workshop III Voor de klas

Tegenwoordig staan er vaker vrouwen voor de klas dan mannen. Wat voor een gevolgen heeft dit voor de ontwikkeling van het kind? En wat zijn de opties voor de toekomst? Denk en doe mee tijdens de workshop. Met medewerking van Tanja Jadnanansing tweede kamerlid, Laura Polder Docent Welzijn en Marjolein Moorman fractievoorzitter gemeenteraad Amsterdam.

Voorzitter: Corrie Noom Wethouder in Zaanstad van 2006 tot 2014, met de portefeuilles jeugd(zorg), onderwijs, WMO, welzijn, buurthuizen, gebied Zuid Oost.

Workshop IV Speed daten met politici en bestuurders binnen de partij

Hoe is het om actief te zijn binnen de partij? En wat heb je moeten doen en laten om deze positie te bereiken? Is het wel te combineren met studie, werk, gezinsleven en vrienden? Stel deze vragen tijdens het speed daten aan (voormalig) Kamerleden, wethouders, raadsleden, statenleden en bestuurders. Met medewerking van o.a. Lobke Zandstra raadslid in Den Haag, Marleen Haage fractievoorzitter in Utrecht, Sita Mik- Boeren voorzitter ViP, Carolien de Heer raadslid Amsterdam, Attiya Gamri statenlid Noord Holland, Ilham Saadi, raadslid Amsterdam, Fleur Imming wethouder in Amersfoort, Saskia Voortman afdelingsvoorzitter Enschede en Keklik Yücel 2e kamerlid .

Voorzitter: Wil Post, Juristennetwerk.

Workshop V Goed werk voor vrouwen internationaal

Globalisering van onze economieën biedt kansen, maar vormt ook bedreigingen voor werk wereldwijd. Nieuwe banen ontstaan, maar deze bieden niet altijd de zekerheid die nodig is voor een fatsoenlijk bestaan. Wereldwijd zien we nog steeds ongelijkheid tussen mannen en vrouwen in toegang tot goed werk. Een van de ketens waar veel vrouwen bij betrokken zijn is de textielindustrie. Van de katoen op de velden in Turkije en de fabrieken in Bangladesh tot de ontwerpers en consumenten in Nederland: vrouwen spelen een centrale rol. Als werknemer, ondernemer, politicus, maatschappelijk betrokken activist of consument. Alleen door samen onze verantwoordelijkheid te nemen en internationaal samen te werken kunnen we goed werk voor vrouwen wereldwijd bevorderen. Tijdens deze workshop doen Marja Bijl (vice-voorzitter PvdA) en Kirsten Meijer (internationaal secretaris PvdA) verslag van de internationale samenwerking van de PvdA in de Progressive Alliance en brainstormen we samen over de vraag wat we nog meer kunnen doen.

Voorzitters: Chanella Mackay, vrijwilliger Vluchtelingenwerk en Nenita La Rose, Executive Director Child Helpline International – CHI.

Meld je nu gratis aan via [email protected]. Geef bij aanmelding de twee workshops van je keuze aan.

Tot 8 november in de Theaterschool, Jodenbreestraat 3 te Amsterdam!

PS Als je buurvrouw, vriendin, of vriend,  zin heeft om mee te komen, dan is die ook van harte welkom.

Vergeet je niet aan te melden want vol is vol!

Namens het bestuur en de voorbereidingsgroep van het VIP festival 2014 nodigen wij je van harte uit!

Met vriendelijke groet,

Attiya Gamri, bestuurslid ViP