Ongewenst zwanger? Ken de mogelijkheden

Door Lydia Hofman op 26 oktober 2022

Een zwangerschap is voor velen een heel mooi moment. Een moment waar vaak lang op gewacht is, maar dit is niet voor iedereen zo! Wat de reden ook mag zijn, een abortus is in Nederland mogelijk. Op deze pagina  geven  wij een overzicht geven van veelgestelde vragen over abortus. We hebben geen medische achtergrond of bevoegdheid dus we vinden het belangrijk om te benadrukken dat als je persoonlijke vragen hebt over zwangerschap of abortus, je altijd contact op kunt nemen met je huisarts (zie onder).

Twijfels over de zwangerschap

Twijfelen mag. Een kind op deze aarde zetten  is namelijk een grote verantwoordelijkheid en een abortus is daartegenover weer een grote beslissing. Kom je er zelf niet uit of heb je niet iemand in je omgeving die je in vertrouwen kunt nemen? Je huisartsenpraktijk heeft vaak een vertrouwenspersoon waar je dit soort onderwerpen mee kunt bespreken. Bieden zij dit niet of spreek je liever met iemand anoniem, dan raden wij de website zwangerwatnu.nl aan. Hier vind je een mooi overzicht met alle verschillende opties.

Is abortus illegaal?

In de Nederlandse grondwet staat dat jij de baas bent over je eigen lichaam, of zoals wij vaker geroepen hebben “Jij bent de baas over je eigen buik”. Het is wel zo dat een abortus tot 24 weken uitgevoerd kan worden, daarna is het alleen mogelijk als er medisch iets niet in orde is. Dit bepaalt je arts.

Kan het anoniem

Bij een abortuskliniek kun je anoniem worden behandeld. In een ziekenhuis gelden andere regels. Zo heb je bijvoorbeeld een verwijzing nodig van een arts en worden de kosten vergoed door je zorgverzekeraar. Die kosten zijn zichtbaar op het overzicht van je zorgverzekeraar.

Bekijk hier de lijst met abortusklinieken

Iemand meenemen?

Bij zo’n beetje iedere medische behandeling is het fijn om iemand bij je te hebben. Dit is niet anders bij een abortus. Wil of kun je geen bekenden meenemen en vind je het eng om alleen te gaan? Dan kun je ervoor kiezen om bijvoorbeeld een abortusbuddy mee te vragen. Dit is een persoon die met je mee kan en je keuze respecteert. Ze zijn geselecteerd en getraind om jou op een prettige manier te begeleiden naar en van de kliniek.

___

Waarom wijden de Rooie Vrouwen hier een blog over?

‘Baas in eigen buik!’: dat is wat wij altijd zeggen en ook zullen blijven zeggen. Gelukkig is er nu de ruimte om een eigen beslissing te maken, maar helaas is dit nog niet voor iedereen zichtbaar. Zo zijn bijna alle abortusklinieken in en rondom de randstad en heerst er steeds meer een taboe rondom dit onderwerp. Daarom voelen wij ons geroepen om de opties nog een keer toe te lichten.

Lydia Hofman

We hebben meer met elkaar gemeen dan dat we verschillen. Ik wil bouwen aan een rechtvaardige samenleving en sta in en voor verbinding met iedereen. Beide zijden van de kloof. Gekleurd en ongekleurd. Met en zonder beperking. Vrouw, man en kind. Oók zonder ‘relevante ervaring’. Want wie bepaalt wat relevant is voor jou? Het is

Meer over Lydia Hofman