Door op 3 maart 2017

Bijeenkomst vrouwenvoetbal ADO en PSV op 10 februari 2017

Wat kunnen politici van (vrouwen)voetbal leren?
Het aantal leden is gestegen met 23%, de bezoekers namen toe van 65.000 naar 153.000 en de winst voor de KNVB zou al 2,5 miljoen zijn. Een aantal PvdA Vrouwen wilden daarvan leren en ze bezochten op 10 februari een spannende voetbalwedstrijd tussen ADO en PSV vrouwen.

Winnen!
Om te kunnen winnen moet je uiteraard goed zijn, maar dat alleen is niet voldoende. Je moet ook kunnen samenwerken, soms met een aanvaller en op andere momenten met iemand die goed is in verdedigen. Tegen je verlies kunnen helpt ook, dan leer je snel om weer beter te worden. Er was een verrassende kennismaking Paulien v/d Hoeven (PvdA voorzitter van Den Haag) en Kirsten van den Hul, kandidaat 2e Kamerlid en voormalig VN Vrouwenvertegenwoordiger. Zij deelden hun ervaringen en idealen, maar wat beter zou kunnen. De wethouder sport in Den Haag, Rabin Baldewsingh, was blij verrast met zoveel enthousiasme en adviseerde om nooit je doel uit het oog te verliezen. Emine Bozkurt vertelde over haar belangrijke ervaringen als Europarlementariër en de sociaaldemocratische betekenis van voetballen.

Verliezen?
De wedstrijd werd door ADO gewonnen en PSV was een sportieve verliezer. Als herinnering werd meegegeven dat voetballen in 1955 voor vrouwen nog een verboden sport was en pas in het seizoen 1995/1996 voor het eerst een nationale vrouwenvoetbalcompetitie werd georganiseerd. In 2015 kwalificeerde Nederland zich voor het WK, dus veranderingen kunnen soms even duren. Maar ze speelden toen wel al in de 8e finale. Dit jaar worden de Europese kampioenschappen in Nederland gehouden en de verwachtingen zijn nog nooit zo hoog geweest. Van voetballen kun je veel leren was de conclusie en in ieder geval dat het gezellig was, inspiratie gaf en verliezen er (af en toe) bij hoort.